“Ik ben nog niet uitgeleerd!”
Leerkrachten van Elan Onderwijsgroep hebben de mogelijkheid zich blijvend te ontwikkelen via een opleidingsbudget. Alida Hiemstra van OBS Lyts Libben volgt naast haar werk als leerkracht van groep 1 en 2 de post HBO-opleiding Specialist Jonge Kind bij Wizz Scholing. Zij vertelt ons over het nut van deze opleiding: “Ik kan mijn leerlingen nu beter voorbereiden op het vervolg van hun schoolcarrière.”
“Ik werk met kleuters, dat vraagt om een andere manier van lesgeven. Leren door te spelen is het uitgangspunt. Ik kwam erachter dat dit op de pabo niet echt aandacht kreeg”, begint Alida. “Op gegeven moment zag ik een folder waarin informatie over de opleiding stond. Dat bleef steeds in mijn achterhoofd zitten, want het leek mij echt nuttig. Ik heb met mijn directeur om tafel gezeten en er waren gelukkig mogelijkheden. Mijn voorstel werd dus positief ontvangen en ik volg de opleiding nu met veel interesse.”
Alida vertelt over de praktische kant van de studie. “Het duurt anderhalf jaar, waarbij de opleiding is verdeeld in zestien bijeenkomsten die in de middag plaatsvinden. Op dit moment zijn de lessen met name online en na elke bijeenkomst krijg je opdrachten mee om aan te werken.”
Weten hoe te spelen
Bij de uitvoering van de opdrachten hoort studie en onderzoek, waarbij de praktijk enorm helpt. Alida: “Ik doe onderzoek naar speelhoeken en hoe je die kunt thematiseren. Mijn ervaring is dat het best lastig kan zijn om een uitdagende hoek voor kinderen in te richten. Een belangrijke vraag die ik meeneem in mijn onderzoek is wat ik hier als onderwijsprofessional aan kan doen.”
Alida weet al veel over het onderwerp. “Een trend van de laatste jaren is dat kinderen steeds minder goed weten hoe ze moeten spelen. Ik zie dit ook terug in mijn klas. Kinderen zijn snel uitgekeken en dat vind ik jammer. Daar voel ik me verantwoordelijk voor en ik probeer met uitdagende hoeken om kinderen weer enthousiast te maken.”
Nieuwe inzichten
Haar onderzoek heeft haar nieuwe inzichten opgeleverd. Alida vertelt enthousiast: “Een uitdagende hoek werkt goed als het is ingericht naar één thema. Daarbij is het materiaal dat je aanbiedt belangrijk en met name de hoeveelheid. Ik ben mij er nu heel erg van bewust dat ik niet te veel materiaal moet aanbieden. Je loopt het risico dat kinderen door de bomen het bos niet meer zien.
“Een uitdagende hoek werkt goed als het is ingericht naar één thema. Anders zien kinderen door de bomen het bos niet meer."
Ook is het belangrijk dat je materiaal aanbiedt waarmee kinderen alle kanten op kunnen. Om een voorbeeld te noemen: je geeft kinderen de opdracht om een kerstboompje te maken van papier. Zo’n boom kan je mooi maken, maar dat hoeft niet per se met glitters en balletjes te gebeuren. Je kan óók ander spul gebruiken ter decoratie, zoals dopjes, touwtjes en takjes. Kinderen worden uitgedaagd om out-of-the-box te denken.”
“Ik kan mijn leerlingen nu beter voorbereiden op het vervolg van hun schoolcarrière. Het voelt heel fijn dat ik hieraan mijn steentje kan bijdragen"
Specialiseren
De keuze om zichzelf te blijven ontwikkelen is goed geweest, vindt Alida. “Doorstuderen is heel belangrijk. Ik ben nog niet uitgeleerd na de pabo en ik blijf nieuwe dingen ontdekken. Ik wil me specialiseren in de uitdagende hoeken”, aldus een vastberaden Alida. “In mijn opleiding is er ook veel aandacht is voor de overgang van groep 2 naar groep 3. We leren hoe je die overgang soepeler kunt laten verlopen. Die kennis neem ik direct mee naar mijn school. Ik kan mijn leerlingen nu beter voorbereiden op het vervolg van hun schoolcarrière. Het voelt heel fijn dat ik hieraan mijn steentje kan bijdragen.”